قلمرو اطلاعات!
قلمرو اطلاعات!
نوشته شده در تاريخ 21 / 6 / 1390برچسب:, توسط Great Man |

سوال:چرا با آغاز دوره استعمار،ادعای دروغین مهدویت زیاد شد؟

بعد ار آغاز غیبت صغرا ،عده ای به خیال کسب مال ومقام، شروع به ادعای نیابت وبابیت حضرت مهدی(عج)کردندو افرادی مانند ثلمغانی،نمیری،کرخی،حلاج،ابن ابی العزاقرو و...،خود را نایب وباب امام زمان(عج) نامیدند و بعد از اندک مدتی کم کم خود را امام وحتی پیامبر نامیدند.

ادعای نیابت وحتی ادعای مهدویت که برای رسیدن به مال ومقام دنیوی وفریب دادن مردم ساده دل بود،بعد از آغاز غیبت کبری نیز ادامه یافت وعده ای با فریب مردم،عده ای به فتنه انگیزی پرداختند وبعد ازبین رفتند تا اینکه نوبت به استعمار رسید، دولتهای استعماری که در طول جنگ های صلیبی، طعم شکست را چشیده بودند،بعد از آغاز رسانس ونفوذبه کشورهای آفریقایی وآسیایی،به این نتیجه رسیدند  که برای نفوذ در کشورهای اسلامی ،چاره ای جز ایجاد اختلاف های دینی ندارند.

همفر(جاسوس انگلیس) هنگام توضیح مواد موافقت نامه مقامات بلند پایه وزارت مستعمرات بریتانیا برای شکست و نابودی اسلام،به 14 بند از آن اشاره میکند ،در بند 6 چنین آمده است:تبلیغ عقاید ومذاهب من درآوردی وساختگی در مناطق اسلامی با برنامه ریزی آگاهانه ومنظم به گونه ای که تبلیغ پس از ارزیابی زمینه های مساعد فکری در اقشار مردم صورت میگیرد ... واختلاف ها ودرگیری های شدیدی بین این فرقه ها برپا گردد تا بدان جا که هر فرقه ای خود را مسلمان واقعی ودیگران را مرتد وکافر و واجب القتل پندارد.

استعمار غرب روشهای گوناگونی رابرای تحقق این هدف در پیش گرفت، یکی از آنها،روشی بود که در یک برهه از زمان، مبارزان مسلمان برای مبارزه بااستعمارازآن استفاده کرده بودند،روش ادعای مهدویت ازسوی برخی مسلمانان آفریقا بود، استعمار می خواست از این حربه برای شکست خود مسلمانان (اسلام)استفاده کند.

استعمارانگلیس،طعم مبارزه بامهدی سودانی راکه با ادعا ی مهدویت،عده ای رابه دورخودگردآوردوجنگ های بسیاری با دولت مصروحتی انگلیس کرد.ودر نتیجه با این حرکت در راه رسیدن به اهداف خویش استفاده کرد وبا تشویق عده ای برای ادعای مهدویت،ایجاد تفرقه میان مسلمانان را، پی می گرفت.

در کتاب ادیان ومهدویت،در فصلی بنام(مدعیان مهدویت)حدوداً از 46 نفر نام برده شده است، که  مدعی مهدویت شده اند،هر چند تعداد مدعیان مهدویت بیش از این مقدار است،ولی بایددانست که اوج این ادعاها،دردوره استعمار بوده است ،مولف کتاب مذکور در ادامه می نویسد:اشخاص دیگری مدعی مهدویت شدند که سیاست خارجی،آنها راتحریک نمودوگرنه فرومایگی آنها مانند آفتاب آشکار شد مانند:سید علی مهد باب،میرزا یحیی ازل،حسین علی عبد البهاد،یوسف خواجه کاشغری که گفت:من امام زمان هستم وپیشوای ترکمه گردید و29 هزار ترکمن د رکنار رود گرگاه یا قشون ایران مصادف شده ونظایر بسیار در اطراف جهان از آنها دیده شده است. استعمار،در هندوستان نیز احمدخان قادیانی را به این ادعا بر انگیخت وفرقه قادیانیه را ایجاد کرد،این فرقه بعد ها به 2فرقه تقسیم شدوهم اکنون نیز در پاکستان به حیات خود ادامه می دهد.

پی نوشت:بحار الانوار ج51 ص367 و381 /خاطرات همفر(جاسوس انگلیس در ممالک اسلامی)ص193 /ادیان ومهدویت ص71 / فرق ومذاهب کلامی ص 345 و347 /

منبع: هفته نامه پرتو سخن ص 7 شماره 585